BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Khamis, 25 Jun 2009

PePeRKSAan kInI bERmuLA

Aduuuhaii !!! Kini Final ExamKu semakin tiba... kadang-kadang tu, bedabar la jugak bila diFikirkan... masakan tak berdebar? sebabnya aku ni bukannya rajin sangat, result pon setakat cukup makan je, bukannya rajin sangat pon belajar... dah tu pulak aku ni, kalau duk dalam kelas tu, diam je, tak seaktif yang aku harapkan.... keluar je daripada kelas, pasti mulutku akan bersuara walaupun beberapa patah perkataan, kalau ada saja sahabat2 'sOund' selepas keluar daripada kelas, kalau hari tak baik, alamaknya memang kesian la kat si dia.... bersambung pasal tadi... kadang-kadang berdebar la jugak bila difikirkan madah @ mata pelajaran yang mungkin untuk lulus tu kene bersungguh sket.... Walau keadaan macam ni sekali pon, aku masih lagi tak sebrapa semangat nak menghafal @ nak study... macam mana la untuk tingkatkan semangat ni?.... mungkin ada beberapa perihal @ perkara lain yang menggangu aku sewaktu sekarang ning... macam-macam aku fikirkan sekarang ni...hhmmmm..... tak tahu laa.... Apa yang aku usaha sekarang ni adalah semangat untuk menghafal, apabila ada semangat, boleh la aku membaca dan menghafal..... I hope saya dapat sambung pelajaran lepas ni.. kadang-kadang di ikutkan hati aku dah tak berapa semangat dah nak belajar.... cz sometime ye mari puas & jemu.. maybe sistem pembelajaran kat sini tak ubah seperti belajar kat sekolah menengah...sometime ye datang jugak puas walaupun sekejap.

However, I hope i still and still to study... Sama2 kita bermunajat kepada Allah SWT moga2 kita diberi keberkatan didalam pembelajaran dan peperiksaan nanti. Semoga apa yang kita usahakan selama ini membuahkan hasil yang diberi nama 'Kejayaan'...

Wallahu a'alam...See U.

wah..wah..

Minta maaf kepada semua Pem_Blogger sekalian... Minggu ni saya sibuk siket.... sibuk dengan tasmi' Al-Quran la, buat bahas la, orang pinjam Laptop la sampai tak sempat nak buat new posting.... ape pun, InsyaAllah kalau ada ruang yang saya dapat manfaatkan nanti, saya akan mengaktifkan balik blog nie.... ala kulli halnya, semoga korang semua dapat doakan kejayaan untuk penduduk KUDQI yang akan menghadapi ujian getir pada 28/06/09 tak lama lagi..see U next time.

Selasa, 16 Jun 2009

Baca la dulu, baru boleh FAHAM...

SALAM.... Baru ning, saya ada buat assigment atau buat karangan pasal Sistem perbankan yang diamalkan di negara kita iaitu Malaysia. Sebagaimana semua kita ketahui bahawa dunia mempunyai dwi sistem perbankan yang diamalkan didunia pada hari ini. Iaitu Sistem Perbankan Konvensional dan Sistem Perbankan Islam. Pada kali saya rasa nak kongsi sedikit pengetahuan kepada anda apa itu Sistem Perbankan Konvensional dan Sistem Perbankan Islam yang ada pada hari ini secara ringkasnya.

Pada umumnya, sebagaimana kita ketahui, yang membezakannya adalah perkongsian terhadap riba.

Sorry la geng!! Dah lewat daa, esok aku ada kelas pulak... sambung lain kali la pulak neh.

Isnin, 15 Jun 2009

Adakah anda tahu :...

Hari ini aku nak kongsi kat korang semua dengan sedikit pengetahuan am setakat apa yang aku tahu jela.. Harap korang semua dapat berkongsi maklumat dengan aku untuk akan masa datang....

Adakah anda tahu :....

*Seminit selepas anda membaca ayat ini, 100 orang kan meninggal dunia dan 240 bayi akan lahir. Mengapa? Kerana pertambahan populasi dunia dianggarkan sebanyak 140 orang seminit.

*Adalah dianggarkan sebanyak 240 juta dolar dibelanjakan setiap hari untuk perbelanjaan membeli rokok di seluruh dunia. Pada masa sekarang industri rokok mencatatkan jualan tahunan di antara 85 -
100 billion dolar. Jumlah tersebut adalah menyamai satu per empat peruntukan pembelian senjata dunia.

*Secara purata orang perempuan bercakap di dalam sehari kira-kira 20,000 perkataan adalah 3 kali ganda lebih banyak berbanding dengan golongan lelaki hanya sebanyak 7,000 perkataan sehari.

*Di Albania, menggelengkan kepala bermaksud 'ya' dan menggangguk bermaksud tidak

*kandungan emas di laut adalah 200 kali ganda lebih banyak berbanding di daratan

*Manusia bernafas kira-kira 23,000 kali dalam tempoh 24 jam.

*Orang lelaki mudah mendapat buta warna,10 kali ganda berbanding wanita.

*Setiap langkah ke hadapan, anda terpaksa menggerakkan 54 otot dalam tubuh badan

*Purata setiap manusia manusia memiliki 100,000 helai rambut dan tumbuh lebih cepat pada waktu malam.Sementara itu, hidung pula dikatakan dapat mengenal pasti 10,000 jenis bau yang berbeza-beza.

*Apabila seseorang bercakap, secara purata 300 titisan air liur akan keluar dalam tempoh seminit iaitu kira-kira 2.5 titisan bagi satu perkataan.

*Secara purata seseorang menghabiskan masa selama 2 tahun bergayut di telefon sepanjang hayatnya.

*Secara purata, seseorang minum 8,000 gelen air sepanjang hidupnya.

*Di serata dunia, yo-yo adalah sejenis permainan tetapi di Filipina, ia merupakan senjata merbahaya.

*Semut mempunyai otak yang paling besar dalam alam haiwan, jika dibandingkan dengan nisbah saiz badannya.

*Cacing gergasi Australia- cacing terpanjang di dunia boleh membesar sehingga 2 meter panjang

*Semut berkomunikasi dengan menggosokkan sesungutnya.

*Bilangan telefon di bandaraya Tokyo, Jepun adalah lebih banyak daripada bilangan telefon yang terdapat di seluruh Afrika.

*Pen berdakwat diperkenalkan pada tahun 1884 oleh Lewis E.Waterman, seorang agen insurans.

*Sahara, padang pasir terbesar di dunia mempunyai keluasan 5,632,690 kilometer (3.5 juta batu) persegi.

*Gajah Afrika hamil selama 640 hari.


YANG INI pulak, pengetahuan dalam bentuk sains yang ingin aku kongsikan untuk korang:...
erm... sambung lain kali jela... tak larat dah aku nak menulis... see you next time...

Rabu, 3 Jun 2009

revenge of the fallen

Salam sume..korang mesti ad cerita@animasi @kartun yang korang minat dari kecik lagi kan??? kalau cam sabri&mat duan mgkn ye minat Power Rangers kot, kalau abg Yie&lukman ye minat Doraemon.. cerita ni di antara cerita yang paling aku minat dari kecik lagi sampai aku sanggup aku beli mainan TRANSFORMERS ng..kalau dulu @ sebelum ni, hanya animasi berbentuk kartun je yang keluar(cz mungkin Xdok orang kot yang dapat betul-betul menyibukkan diri dengan animasi seperti ng cz bukan senang nak buat)... tapi sekarang ng, pihak diorang telah menerbitkan cerita TRANSFORMERS dalam bentuk animasi cam real gitu..mengkagumkan(tengok TRANSFORMERS yg sebelum ni doh la, tak puas tengok sekali cerita yee)ape yang aku harap Transformers revenge of the fallen lagi BEST&GEMPAK transformers yang dah ada sebelum ni....hehe.. tapi masalahnye sekarang, aku hampir ngn final exam doh(28.06.09), yang menentukan aku ni dapat pergi ke tidak menyambung pelajaranku ke luar negara...X tau bile boleh tengok cerita ni?(lambat lagi laa aku boleh tengok)... rase cam nak tengok kat pawagam je cz nak dapatkan kepuasan bile aku menonton...hehehe...ape pon selamat menonton

SALAM ceria untuk korang semua....

aPe kabo kpd semua korang yang dapat menyibukkan diri dalam blog aku ni?... hehe..

PERTAMA sekali syukur Alhamdulillah, dapat jgk aku buat dengan sendiriny blog ini utk kali k-2 cz blog yang aku buat sblm ni hanya sekadar utk percubaan je (tak jadi ane)... ni pon bru nk blajar la slow-slow.. buat mase skrg ning, mmg aku tak pandai mane la nak main benda-benda gini di alam Pem_Blogeran ni...ape2 pon kpd kawan sebilik ngn aku tu, harap2 jgn tertekan ye???(tangani stress anda) cz hasil tulisan blog lama aku tu yg terlalu power ayatnye shgkn nak meleleh air mata ye bile nengok ayat aku tu, sampai ye kate 'main sebut terus name, biasenye orang tu xdok PRINSIP'... Jangan marah geng... Ambe minta maaf byk, beribu-ribu kemaafan yang Ku pinta dari MUNGGGG.... hehehe.. marah lg ke?

Harap maaf blake neh!!!

However, Welcome to my blog....

SEKADAR nak bagitau jee...


KORANG bace tak lagi buku ng? TAK baca lg ke? Ciang ke MUNGG!!!... Buku 'Bunga Kebahagiaan' yang dikarang oleh Tok Guru Nik Abdul Aziz ni mmg bagus r cz aku dah bace buku ni....nok kabo sket kepada korang-korang yang menggatal hendak kahwin.... biar gok ade ilmu dulu, baru blh beramal,.. Sape tu? Pudin ke? Dok eeh, Pudin hati bersih & suci booH!!!(iklan ubat gigi SAFI) mgkn Aku kot @ mgkn kawan sebilik ngn aku ke@ mgkn kawan-kawan aku yang laen @ tak kire la sape-sape pon...aku nk kabonye, isi kandungan ye mmg bagus r, sesuai di baca kpd korang yang terutamanya yg mmg malas nk baca cz buku ni nipis je, kat dalam buku ni diterangkan dengan jelas :
1) Tuntutan perkahwinan? apa itu pertunangan,bagaimana prosesnya?
2) Tanggungjawab bakal suami & isteri.... tanggungjawab pasangan di alam rumahtangga?
3) Bagaimana nak membentuk ciri-ciri suami soleh & isteri solehah?
4) Contoh-contoh kisah pasangan bahagia
5) Pelbagai input yang sangat berguna boleh diambil daripada buku ni, kebarangkalian yang kita tak tahu, boleh jadi tahu.... Rugi kalau tak baca bo0ohh!!! Bukan nak promo ni tp sekadar nak bagitau kat korang jee....ape pon, selamat membeli, membaca & beramal.. Hehehe....